Tuesday, August 16, 2011

Apabila Guru Menulis 10

Seorang Pengetua/Guru Besar diibaratkan sebagai seorang nakhoda yang mengepalai menentukan arah tuju sebuah kapal.Seorang nakhoda mesti menentukan arah pelayaran ke arah mana destinasinya.Dengan kata lain beliau mesti menentukan misi sekolah yang dipimpinnya.Bagi menentukan beliau sampai ke destinasi beliau mesti bijak mengatur kerja-kerja yang dibaginya kepada anak buahnya.Pastikan ianya berjalan lancar dan disesuaikan dengan keadaan dan suasana di sekelilingnya.Sekolah dalam bandar berlainan caranya daripada sekolah luar bandar.
Seorang Pengetua/Guru Besar ialah seorang pemimpin yang  professional.Beliau  ialah seorang pentadbir,pengurus dan pemimpin.Tugas beliau membentuk manusia melalui manusia iaitu penolong kanan-penolong kanannya,guru kanan mata pelajaran,guru-guru dan kakitangan sekolah.Selain itu beliau bertanggung jawab terhadap Ibu Bapa murid,PIBG,Lembaga Pengurus dan mereka yang ada berkepentingan dengan sekolah.Hubungannya termasuk Ketua-Ketua Jabatan dalam Sektor Awam selain masyarakat sekitarnya.Pentadbiran ialah satu seni membentuk sinergi atau pun menyatu dan menyepadukan elemen-elemen penting yang saling berkaitan dalam institusi persekolahan.Pengetua/Guru Besar adalah pengurus.Maju mundurnya organisasi sekolah bergantung kepada pengurus.Kalau sekolah mundur Pengetua/Guru Besar terpaksa berundur.Antara tugas yang penting ialah melaksanakan tugas melalui manusia.Manusia adalah sumber utama organisasi dan pengetua memastikan sumber manusia itu di pergunakan dengan sebaik-baiknya.Pencapaian prestasi orang-orang di bawahnya adalah tanggung jawabnya.Beliau bertanggung jawab memimpin dan bukan merendah-rendahkan kakitangan di bawahnya khususnya guru-guru muda.Elakkan menceritakan hal kakitangan kita dengan orang lain kerana ianya juga melambangkan kelemahan kita.Percakapannya mesti membina bukan mengherdik atau menjatuhkan air muka seseorang.Setiap orang ada nilainya dan beliau mestilah bijak mengesannya.Faktor 'individual diference' dalam saikoloji mesti dipertimbangkan.
Sebelum Pengetua/Guru Besar mengurus orang lain beliau mesti mengurus dirinya dengan berbagai kemahiran.Selain mahir dengan pengajaran mata pelajaran optionnya beliau mestilah berpengatahuan dengan teori-teori pengurusan.Beliau mesti rajin membaca buku-buku pengurusan khususnya 'educational administeration'.Satu cara lagi bagi yang mampu, belajar lagi secara sambilan mengenai pengurusan pendidikan di peringkat yang lebeh tinggi.Walaubagaimana pun kelulusan tinggi tidak menjamin keberkesanan seseorang pentadbir.Ada Pengetua berkelulusan Phd tetapi meninggalkan jawatan tersebut kerana tak mampu handle masalah kemanusiaan.Ada juga Pengetua yang berkelulusn tinggi tetapi tak pandai mengambil hati rakan sejawatan ramai yang tak suka kepadanya ketika hendak dilantik ke jawatan lebeh tinggi.Jika mahu berjaya ianya bergantung kepada 'personal touch' seseorang dan PR yang hebat.PR yang hebat bukan sahaja dengan pihak luar tetapi juga dengan staff sendiri. Antara yang perlu diketahui memahami mengenai dirinya,teori organisasi,delegasi,mengambil keputusan dan tahu mengenai keupayaan seseorang.Mengenai diri, beliau perlu sihat dan cergas bukan sahaja dari segi jasmani tetapi juga intelek,emosi dan rohani seperti yang terkandung dalam Falasafah Pendidikan Negara.Seringkali kegagalan Pengetua/Guru Besar ialah beliau sering ingin menanam nilai pribadi terhadap orang lain.Lebeh buruk lagi kalau nilai tersebut merupakan nilai-nilai agama atau perkauman.Jika beliau suka bergaul beliau tentu tahu kepentingan nilai bersama dan yang diterima oleh masyarakat.Jika melakukan sesuatu mesti boleh diterima oleh orang lain dan sesuai dengan sistem pendidikan negara.Penampilan pertama seseorang Pengetua/Guru Besar adalah penting dan beliau perlu mengurus dengan bijak.Mengurus dengan bijak melibatkan pengurusan masa,dokumen bertulis,memori,hubungan dengan setiausaha atau pun pasukan pengurusan sekolah seperti penolong-penolong kanan dan pembantu tadbir kanan.
Seorang Pengetua/Guru Besar mesti menentukan matlamat bersama sesebuah sekolah.Matlamat tersebut mesti difahami oleh guru-guru kanan sekolah,guru-guru,kakitangan dan ibu bapa murid.Setelah difahami barulah ia berkesan ke arah pencapaiannya.Banyak bidang yang boleh diceburi antara yang paling popular ialah ke arah pencapaian akademik yang lebeh cemerlang dalam peperiksaan awam.Matlamat boleh ditentukan dengan cara 'Management By Objective' atau MBO.Dengan ini semua pihak yang berkepentingan dilibatkan dalam usaha menentukan objektif.
Berjaya atau tidaknya misi sekolah bergantung juga kepada gaya kepimpinan pengetua.Kepimpinan yang membenarkan orang bawah mengemukakan pendapat dinamakan 'demokrasi'.Kepimpinan yang membenarkan semua orang bercakap  dikatakan 'liazze fairie' manakala kepimpinan yang tak membenarkan pendapat dikemukakan dipanggil 'autrokratik' atau kuku besi.Mengikut pengalaman penulis kepimpinan yang sederhana sifat demokrasinya adalah lebeh berkesan kerana kadangkala orang yang pandai bercakap tidak boleh menjalankan tugas dengan baik.
Sebagaimana yang dinyatakan sumber manusia adalah elemen penting dalan sinergi pengurusan Pengetua/Guru Besar.Pengetua/Guru Besar bukan sahaja mengurus guru dalam usaha pencapian matlamatnya tetapi juga muridnya.Tumpuannya adalah kepada guru kerana murid adalah tanggungjawab guru.Mengenai guru ini beliau mesti mampu membentuk satu pasukan guru yang sanggup berkerjasama bagi mencapai matlamat sekolah.Bagi sekolah yang besar ini sukar sadikit dan perlu masa untuk membentuk.Kalau perlu, perlu dikesan siapa yang tak sanggup bekerja diberi teguran  dan kalau lebeh serius diberi teguran dan motivasi.Kalau lebeh serius lagi perlu disusun semula dan berbincang dengan PPD.Ramai di antara pentadbir yang berkesan menyediakan akujanji antara guru dan pihak sekolah ke arah pencapaian matlamat sekolah.
Satu lagi kebolehan Pengetua/Guru Besar ialah pengurusan konflik.Beliau mesti bijak melihat sesuatu konflik itu.Seterusnya beliau perlu menyenaraikan apakah alternatif yang ada untuk menyelesaikan masalah tersebut.Kemahiran ini akan tercapai setelah mengalami beberapa masalah.Rungutan juga perlu dikesan oleh seseorang Pengetua/Guru Besar.Dalam sesuatu organisasi ada kumpulan formal dan kumpulan tak formal yang sering menimbulkan masalah.Mereka terkumpul dalam kumpulan formal kerana perlantikan oleh pihak jabatan/sekolah.Kumpulan formal selalunya tidak menimbulkan masalah kerana mereka terpilih dari guru yang baik.Kumpulan informal terbentuk dengan sendirinya kerana umur,ras,latihan guru,jantina,perkauman dsbnya.Kumpulan tak formal ini perlu dikesan dan dicari jalan menyelesaikan masalah mereka.Mengikut teori X dan teori Y oleh Mc Gregor ada manusia yang suka kepada kerja dan dipanggil teori X manakala yang tak suka kepada kerja teori Y.Setelah dikesan cari jalan menyelesaikannya sama ada dengan teguran atau kalau serious dengan kaunseling.Kaunseling mesti secara bersemuka satu dengan satu dan dilaksanakan dengan sulit.Kadangkala ada manusia yang bermasalah kerana masalah pribadi seperti rumah tangga,kewangan dsbnya.Menjadi pentadbir memang perlu pendirian yang tegas tetapi mesti flexible di mana perlu.Staff development juga satu kemestian supaya guru sentiasa bertambah ilmu dan kemahiran mereka.Staff development dengan membawa guru-guru bercuti keluar adalah satu cara yang berkesan dengan syarat programnya ringan dan tidak membebankan.Pentadbir yang berjaya mesti pandai mengurus kewangan sekolah dan kalau perlu pandai mencari wang khususnya 'Sekolah Bantuan Modal'.Tanpa wang sesuatu kemajuan tak dapat dilaksanakan khususnya dari segi 'physical plant' sekolah.School climate dan keadaan sekolah yang cantik tidak dapat diadakan kalau tak ada wang.Jika seorang pentadbir ingin menjadi seorang Pengetua cemerlang beliau mesti mahir dalam ICT.Kebolehan menaip menggunakan komputer,menulis kertas kerja.menyediakan 'Power Point' mesti dipelajari dalam era ICT ini.Tanpanya kita akan menjadi kaku dan guru di bawah kita akan tahu kita tahu mengarah sahaja sedangkan kita tak tahu buat.Kemahiran berkomunikasi juga satu kebolehan istimewa yang ada pada Pengetua/Guru Besar.Saya teringat kepada Allahyarham Tan Sri Rafie Bin Mahat Bekas DG/Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia yang sangat istimewa PRO nya.Mengatahui saya akan datang ke pejabatnya di tingkat 4 di Bangunan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran sebuah tempat 'high security' di Putra Jaya WP beliau minta pegawai khasnya menunggu saya di lift tingkat G dan beliau menyambut saya di tingkat 4 di kerusi tetamunya dan duduk bukan di meja Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran.Jawatan ini satu jawatan tertinggi dalam Perkhidmatan Pelajaran.Tidak semua DG sampai ke situ.Saya sungguh rasa terharu hingga ke hari ini mengingatinya.YB Dr Rais Yatim Menteri Undang-Undang ketika itu bagitu juga ketika saya menemuinya di Putra Jaya atas urusan keluarga.Para Pengetua/Guru Besar harus mengambil iktibar dari peristiwa-peristiwa ini jika ingin berjaya dalam karier masing-masing.Seorang Pengetua/Guru Besar mesti pandai dan cekap menguruskan mesyuarat dalam masa yang munasabah tetapi menepati matlamatnya.Kebolehan mengurus mesyuarat ini mesti ada pada setiap Pengetua/Guru Besar dan ianya boleh dipelajari.Mesyuarat mesti lengkap dengan kertas-kertas yang diperlukan atau 'working paper' yang ingin disembahkan sama ada oleh Guru Kanan atau Pengetua/Guru Besar.Semua mesyuarat mesti didokumentasikan.Seorang Pengetua/Guru Besar mesti mempunyai kebolehan analitikal dalam membuat kata pendek untuk mengambarkan sesuatu, selain boleh berfikir secara lateral mengenai sesuatu perkara.Pentadbiran juga mempunyai sistem.Dengan adanya sistem dalam organisasi semua kerja menjadi mudah.Antara sistem yang diperlukan seperti sistem pentadbiran,sistem pengurusan kurikulum,sistem pengurusan pelajar dan sistem pengurusan kokurikulum.Agihan tugas juga merupakan satu sistem.Dalam sekolah yang besar mithalmya muridnya melebehi 1500 orang atau lebeh sistem agihan tugas mesti jelas dan disediakan carta yang mudah difahami.Sistem penilaian prestasi juga mesti jelas dan kalau boleh laksanakan sistem top five dinilai dua kali setahun.
Seorang Pengetua /Guru Besar adalah 'agent of change' di sekolah.Kalau sekolah itu berjaya pasti Pengetua/Guru Besar mempunyai satu team yang baik bekerjasama dengannya.Kalau sistem penilaiannya baik dan memberi hadiah cemerlang kepada guru-guru yang benar-benar layak pasti guru-guru dan kakitangannya sentiasa memberi sokongan kepadanya.
Gambar di atas menunjukkan Sekolah MGS Klang yang sedang menuju ke arah memantapkan 'Kecemerlangannya di Daerah Klang' (2011).
Bacaan Lanjutan: 'Sinergi Dalam Pengurusan Sekolah' Hamedah Wok Awang,Normah Teh.PTS Professional 2010.

No comments:

Post a Comment