Saturday, September 10, 2011

Komunikasi Dalam Pengurusan Pendidikan

Seorang Pengetua/Guru Besar ialah seorang Pengurus,Pentadbir dan Pemimpin.Berjaya atau tidak beliau membawa misi untuk kejayaan sekolahnya bergantung kepada gaya kepimpinannya.Jika beliau memileh untuk memberi kebebasan kepada staff dan kakitangannya mengemukakan pendapat dikatakan beliau seorang pemimpin yang demokratik.Jika beliau memileh untuk memberi kebebasan yang seluas-luasnya dikatakan seorang pemimpin yang 'laissez-faire' dan jika beliau memileh untuk tidak mendengar pandangan orang bawahannya maka ini dikatakan seorang pemimpin yang autokratik atau kuku besi.Ini terpulanglah kepada seseorang untuk memileh kaedah mana yang dipilihnya.

Komunikasi ialah satu bahagian yang amat penting dalam sesebuah organisasi.Kecekapan dan kejayaan sesuatu organisasi bergantung kepada sistem komunikasi yang digunakannya.Dalam sistem komunikasi terdapat halangan-halangannya.Dalam sesebuah sekolah jika seseorang Pengetua/Guru Besar dapat mengesan halangan-halangan tersebut beliau bolehlah memperbaiki sistem perhubungan di sekolahnya.Tunku Ismail bin Tunku Md Jewa berpendapat seperti berikut:-

 'The key to the success of the large school  depended on good internal and external communication and it was the duty of the principal to keep them in order.In addition to the formal pattern of communication ,the informal communication among the staff was also important'.

Itulah pendapat beliau dalam thesis Phd  1978(UM) mengenai "Aspek-Aspek Terpileh Mengenai Pengurusan Sekolah Menengah Di Negeri Pulau Pinang".

Umumnya sistem komunikasi dapat berjalan dengan tiga cara.

i) Hala Ke Bawah-Saluran-saluran perintah ditujukan kepada Ketua Pejabat di bawah yang perlu dipatuhi oleh pegawai dan kakitangan di bawah jagaannya.Arahan-arahan tersebut dalam bentuk surat pekeliling,nota surat atau minit mesyuarat.Kementerian Pelajaran menyampaikan maklumat ke sekolah cara bagini.
ii) Hala Ke Atas-Saluran bagini membenarkan maklumat dari bawah sampai ke atas.Mithalnya maklumat dari sekolah ke PPD,Pejabat Pelajaran Negeri dan seterusnya Kementerian Pelajaran.
iii)Hala Mendatar-Perhubungan antara kakitangan sama pangkat seperti syarahan,surat menyurat,mesyuarat,perhubungan sosial dsbnya.Kebaikannya kakitangan dapat berbincang sesama mereka dan dapat merapatkan siratulrahim dan muhibbah sesama sendiri.Antara halangan-halangan dalam komunikasi adalah seperti berikut:-

a)  Jarak Fisikal-Misalnya dalam organisasi yang besar kita mengenal orang pada namanya dan tidak secara personal.Tidak terdapat hubungan secara langsung.
b) Halangan Teknik-Pihak pengurusan atas lebeh mementingkan alat seperti pembesar suara,memo,surat-surat pekeliling dsbnya.Sesuatu yang hendak disampaikan tidak tercapai maksudnya jika tidak dikendali dengan baik.
c)  Halangan Perbelanjaan-Dalam organisasi yang besar perlu perbelanjaan yang banyak.Wang perlu dicari dan ini akan mengambil masa dan tenaga.

Dalam organisasi seperti sekolah maklumat-maklumat disampaikan seperti cara yang dibincangkan dan Pengetua/Guru Besar mesti memastikan ianya mesti berkesan dan mencapai matlamatnya.Komunikasi yang berkesan membawa kepada kejayaan sekolah.

Seseorang Pengetua/Guru Besar mesti pandai memberi ucapan khususnya dalam perhimpunan Guru-Murid.Jika Pengetua/Guru Besar boleh berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris dengan baik ianya merupakan satu kelebehan yang ada padanya.Dalam perhimpunan sekolah(Mingguan)Pengetua/Guru Besar mesti memastikan semua guru hadir dan tidak ada yang dikecualikan.Guru displin bolehlah berada di belakang perhimpunan untuk mengawal murid.Perhimpunan mingguan ini penting untuk mengumumkan hal-hal yang  berkaitan dengan sekolah atau murid yang hendak disampaikan oleh murid kepada ibubapa mereka.Banyak sekolah didapati tidak memastikan semua guru hadir dalam perhimpunan.Ini adalah satu kelemahan bagi pihak pengurusan sekolah.Sekolah yang besar menghadapi masalah seperti lewat berhimpun,murid lewat dan guru lewat.Masalah ini mesti di atasi.Untuk berucap dengan berkesan Pengetua/Guru Besar mesti membuat 'homework' dan menulis apa yang hendak disampaikan.Nada dan intonasi suara mesti dibaiki.Jika murid bising berhenti dahulu dari berucap dan teruskan setelah murid diam.Menjadi Pengetua/Guru Besar mestilah tegas dan perlu 'guided demokrasi' sadikit.Kalau Pengetua/Guru Besar tidak tegas guru pun ikut juga dan akhirnya murid jadi kurang berdisplin.Pengetua/Guru Besar walau pun tegas tetapi mesti baik dari segi perhubungan dengan guru-guru dan kakitangan sekolah.Hal-hal keluarga dan pribadi dijaga dengan baik dan tidak mengherdek guru atau kakitangan.Jika ada jemputan khenduri oleh guru atau kakitangan walau pun tukang kebun mesti hadir.Jika tidak dapat hadir beri sebab atau hadir kemudian.Sangatlah besar hati seorang tukang kebun jika Pengetua/Guru Besar hadir di majlis perkahwinan anaknya.

Gambar di atas menunjukkan sebuah sekolah menengah yang besar dan murid mencecah hampir 4,000 orang di Daerah Klang.Sekolah tersebut ialah SM Meru  dan didapati telah berjaya mengatasi masalah komunikasi dalam pengurusan.

Bacaan Lanjut "Kajian Mengenai Pengatahuan Guru Besar Tentang Isi Beberapa Surat Pekeling Pentadbiran Sekolah".Ajidan Bin Hj Hashim.MEd Thesis UM.1982.

No comments:

Post a Comment